dimecres, 28 de desembre del 2016

El treball en grup



El treball en grup és, segurament, una de les tècniques d’ensenyament-aprenentatge que poden resultar més agraïdes, tant pel professorat com per l’alumnat. Tanmateix, la por a un increment del “soroll de fons” i la manca d’autonomia o esperit cooperatiu a l’hora de treballar del nostre alumnat, ens frenen una mica per posar en marxa una activitat a fer en grup. Tot i així, si alguna vegada ho hem intentat, haurem vist que, generalment, la classe presenta una molt bona predisposició a realitzar una activitat grupal i solen mostrar-se més participatius i col·laboradors. Fins i tot, acaben per acceptar els diferents ritmes de treball dels seus companys i es reparteixen la feina segons les habilitats de cadascun dels components del grup.

En la majoria dels casos, el treball en grup consisteix en que els alumnes escoltin l’explicació o indicacions del professor/a i a continuació resolguin conjuntament una activitat, tot i que es convenient que cadascú dels components del grup elabori individualment el seu material, per facilitar tant el seu estudi com la correcció final per part del professorat. Es tracta, en definitiva, que els components del grup treballin el més autònomament possible del professor/a i col·laborin per assolir un objectiu comú.

Tot i que representa un treball de preparació inicial molt acurat, té tot un seguit d’aportacions positives que fan que valgui la pena, si més no, posar-lo en pràctica de tant en tant.



Raons per treballar en grups d’alumnes (Bonals,J.,2000):

- benefici cognitiu

- aportacions per a la vida de relació o emocional. Millora de les habilitats socials: desenvolupen la capacitat d’arribar a acords, es facilita la comunicació i la participació activa de tot els components del grup, s’ajuden entre ells i aprenen a demanar ajut quan els hi cal, etc.

- valor del propi treball en grup mantenint unes relacions personals satisfactòries

- pot incrementar la qualitat de l’aprenentatge

- afavoreix l’adquisició de coneixements a través de la interacció entre els i les alumnes


Pel que fa a les habilitats socials, cada vegada són més necessàries persones amb habilitats comunicatives, que es troben a la base del treball en grup com (Gómez,I.,1991):

- Posar-se en el lloc dels altres

- Interpretar els seus desitjos, exigències, necessitats

- Mostrar-se sensible per escoltar i comprendre

- Coordinar esforços per arribar més lluny

- Contrastar idees, opinions i concepcions personals o de grup

- Discutir metes i centrar objectius de grup

- Distribuir funcions

- Regular la participació

- Analitzar les possibilitats de cadascú i intervenir-hi en funció d’aquestes

Hi ha tres funcions bàsiques d’aquest tipus de treball (Bonals,J.,2000):

1. Funció de regulació dels aprenentatges

- organitzar-se dins el grup
- distribució de feines que poden avaluar ells
- augmenta la capacitat de complir els acords
- valoració del grau d’assoliment dels coneixements
- posada en comú dels coneixements que els permet incorporar els dels companys.

2. Funció socialitzadora

- Millora de les habilitats socials: diàleg, arribar a acords,…
- Fer compatible la conveniència individual amb la de la resta del grup
- Participació de tots els membres del grup i fer-ho de manera ordenada i respectuosa vers els altres

3. Funció de potenciació de l’equilibri emocional
- Fomenta les relacions entre companys de l’aula
- Sensació de pertanyer i ser acollit dins un grup
- Pendre consciència de com reaccionen els altres davant el seu comportament
- S’afavoreix l’autonomia 



Si normalment no utilitzem aquesta tècnica amb l’alumnat, resulta molt convenient comentar-los, abans de la posada en marxa de les activitats, com esperem que treballin en grup i els objectius que volem assolir entre tots, tant a nivell del propi treball en grup com del material a realitzar.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada