diumenge, 20 de novembre del 2016

Animació sociocultural en la infància. El joc com una eina educativa.

L'animació sociocultural podem dir que és una bona tècnica educativa. I és què dins de l'educació diguem que forma part de l'educació no formal, i que dins d'ella trobem activitats d'oci i lleure. Podem definir l’oci com l’actitud per afrontar el temps lliure d’una manera autònoma i satisfactòria.


Per parlar de temps lliure infantil  cal prendre com a referència l’escola.  L’escola és l’ocupació obligatòria per a la infància. El temps lliure és el que queda un colp descomptat el temps dedicat a les tasques escolars, tasques d’ajuda a la llar i satisfacció de les necessitats bàsiques fisiològiques.

Partint del principi que l’activitat pròpia de l’infant és el joc, l’animació de la infància ha de tenir com a objectiu principal l’activitat lúdica, per desenvolupar-la activament en les accions d’animació. Es pretén que els xiquets i les xiquetes descobrisquen i duguen a la pràctica els valors de solidaritat front els altres, amor i respecte a la natura, posició crítica davant el consum, tolerància...

Els objectius de l'animació infantil són clars, partint que està destinada a, facilitar espai i equipaments lúdics no consumistes per a l'oci infantil. A més de pormoure l'aventura de les excursions a l'aire lliure, els campaments d'estiu i altres activitats diferents de les quotidianes. Gaudir d'activitats culturals actives i participatives, no només de consum. I per últim, educar per a un ús adequat i positiu del temps lliure, prevenint possibles situacions de risc social.

RECURSOS I ACTIVITATS D’ANIMACIÓ SOCIOCULTURAL A LA INFÀNCIA 

CENTRES I ASSOCIACIONS DE TEMPS LLIURE: Esplais, escoletes, casals joves.

LUDOTEQUESSón institucions recreatiu educatives que disposen d'espais distribuïts i ambientats per al joc, de joguines i elements lúdics, de tallers per dissenyar, construir i reparar joguines i de professionals especialitzats. Són una alternativa que s'ofereix a nens/as i en ocasions als joves de hui en dia per pal·liar les limitacions socio-econòmiques, pedagògiques i culturals que la nostra societat imposa a la infància en la seva activitat més pròpia i natural: el joc. Són una realitat en l'àmbit d'una educació en i per a l'oci amb una dimensió consumista. 

Cada ludoteca, igual que cada escola, té la seva pròpia forma de ser i de fer. La seva línia d'acció educativa, reflectida en el seu projecte lúdic, li ve donada en les seves directrius generals per la institució a la qual pertany o de la qual rep suport i, en l'àmbit operatiu, per l'organització i treball de l'equip humà, dels ludotecaris i ludotecaries responsables.


                                     


ACTIVITATS EDUCATIVES DE VACANCES: Campaments, colònies, escoles d’estiu 

EQUIPAMENTS I ACTIVITATS D’EDUCACIÓ AMBIENTAL: Granges-escola, centres d’educació ambiental, escoles de la natura 

EMPRESES D’ACTIVITATS EDUCATIVES

EL JOC I LES SEUES POSSIBILITATS EDUCATIVES

"El juego ofrece a chicos y chicas la posibilidad de ser y estar activos frente a la realidad. Jugar es divertirse, hacer, buscar, investigar, crear, evolucionar. Niñas y niños juegan para descubrirse a si mismos y ser reconocidos por los demás, para aprender a observar su entorno y a conocer y "dominar" el mundo."

El joc ha ocupat un lloc important en la història de la humanitat, ja que és considerat un fi en si mateix, una forma d'aconseguir plaer i pot estudiar-se i analitzar-se. A la mateixa vegada, també es considera com una ferramenta educativa, un recurs que es pot incorporar a altres projectes i que s'ha d'adaptar a la realitat de qui va destinat, al context i als objectius que se li plantegen. 

Les seues característiques, són diverses, i entre elles es troba que el joc és lliure, ja que és una activitat que es realitza voluntariament i no de forma obligada. És separat, ja que no està circusmscrit a cap límit de temps ni espai, És incert, ja que no es pot preveure el seu resultat. I, per últim, és improductiu, reglamentat i fictici.


                                  

Els jocs, com qualsevol altra activitat humana, estàn carregats de valors, mitjançant els jocs podem transmetre ideologia. 










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada