dilluns, 14 de novembre del 2016

Un esquema senzill de projecte

A continuació de l’entrada anterior, desenvoluparem pas a pas l’esquema senzill d’un projecte, que intenta centrar-se en el procés i la comunicació. (Monclús, C.)

Títol o denominació del projecte
Dades identificatives
- Nom dels autors/es i dels responsables del projecte.

- Adreça, telèfon, e-mail, pàgina web o bloc.
- Dades de l’organització


Descripció


- Explicació descriptiva no molt extensa de en què consisteix en projecte, i que permet a qui el llig fer-se una idea de què va. (Extensió màxima 200 paraules)
- Resum de les raons, la situació de partida, les activitats, i el marc de referència de  a institució que impulsa el projecte.

- Si hi ha algun aspecte innovador assenyalar-lo.
 
Justificació
- Per què aquest projecte és idoni o adequat en el context concret, per tant ha de tenir una part descriptiva del context i del territori de la intervenció i una part justificativa.
- Per tant cal incloure el MARC de REFERÈNCIA, es a dir en quin context s’inscriu el projecte. (hi ha autors que el aquest marc de referència el posen a banda en un altre apartat)
- Ha d’expressar les raons fonamentals que fonamenten i justifiquen el projecte.
- Es traslladen ací moltes de les dades obtingudes a l’anàlisi del context previ al projecte: característiques del territori i de la institució que impulsa el projecte, exposició del punt de partida, els indicadors que expressen la necessitat de posada en marxa del projecte, ...
- Cal argumentar la coherència i la viabilitat d’eixe projecte per a eixe context.
- Es poden incloure referències bibliogràfiques, referències a altres projectes i normativa que justifique.

Destinataris
     - Perfil dels destinataris (edat, situació laboral, social, gènere,…. 
- Nombre i cobertura ( usuaris potencials i reals)
 
Objectius
- Els objectius del projecte indiquen el “Per a què” del projecte, és a dir cap on anem, les finalitats del projecte.
- D’acord amb les diferents corrents que hi ha hagut en el terreny de la planificació hi ha diferents models a l’hora de definir-los.
- En funció de la nostra perspectiva i les demandes de la institució a la que anem a presentar el projecte podem optar per un o altre model.




Organització i metodologia
Pel que fa als aspectes organitzatius podem parlar de:
• Les estructures i mecanismes d'organització.
• Mecanismes de funcionament (reunions de coordinació i responsables)
• Tasques i funcions del personal
• Organigrama
• Les estructures i fórmules de participació.
• Tractament específic dels principals problemes que puguen sorgir en la dinàmica de l'acció.
• Intermediació i preus ( Com accedirà el públic/usuaris al servei o a les activitats i decisions sobre el preu inclús en el cas que siga debades) i en quant a metodologia
• Rols i actituds a adoptar per l'animador
• Estratègies i mètodes de treball.
• Com s’organitzaran els participants


Cronograma de tasques
Es tracta d’incloure ací un cronograma de Gantt o xarxa PERT de les tasques necessàries per a  dur endavant el projecte. Encara que al quadre les anomena activitats, no són activitats del projecte sinó tasques necessàries per dur-lo endavant.

Activitats i serveis que es plantegen
Des del nostre punt de vista les activitats i serveis s’han d’explicar detalladament. Ja que descriuen “Què” farem. Són, per tant la part fonamental del projecte. Qui llig el projecte ha de poder visualitzar l’activitat tal com es farà o el servei com es desenvoluparà.

Es pot utilitzar una fitxa d’activitat o un model narratiu però en ambdós casos cal explicar amb detall l’activitat o el servei.





Cronograma/ calendari-resum de les activitats
No en tots els projectes és necessari. Però de vegades és útil fer un cronograma de les activitats. Aquest pot prendre la forma de calendari o de diagrama de Gantt.

Nosaltres considerem que aquest cronograma és especialment necessari en el cas de setmanes culturals, agendes culturals, jornades, fires ....
Moltes vegades podem fer un simple quadre de doble entrada ( els dies dalt en horitzontal i els horari a l’esquerra en vertical) i dins del quadre ubiquem la denominació de cada activitat ( no les expliquen ja que les hem explicades a  ’apartat anterior.
 

Difusió

 

Com es farà la difusió del projecte? És un aspecte molt important per als possibles patrocinadors.
Premsa i mitjans de comunicació
Roda de premsa, dossier de premsa, notes de premsa Generant notícia ( cunyes radiofòniques, televisió, ...) Publicitat
Actes de presentació
Trobades amb personatges públics. A través de personatges clau recomanació
Material informatiu
Cartells, flyers, tríptics o díptics informatius,.. Màrqueting directe, Mailings
Internet i telefonia
SMS massius o whatsup. Internet ( pàgina web, blogs, usuaris registrats,  enviaments d’emails). Xarxes socials (Facebook, Tuenti, Twitter,..). Telemàrketing (Telefonades a col·lectius o públic en general)


Recursos

MATERIALS

Material fungible, no fungible i equips tècnics necessaris. Es poden agrupar per activitats.
HUMANS
Professionals de l’entitat o institució, personal contractat específicament per al  projecte i voluntariat (amb indicació de les hores de dedicació i titulació i tasques assignades)
ECONÒMICS: EL PRESSUPOST

   
Avaluació: model i instruments
     1.ANÀLISI DE DOCUMENTS
     Documents escrits , Documents estadístics/ numèrics, Documents cartogràfics ,
     Documents d'imatge i so , Documents-objecte
     2.ENTREVISTA
     Estructurada , Semiestructurada , Lliure o oberta
     3.QÜESTIONARI
     TANCATS., OBERTS, MIXTOS
     4.OBSERVACIÓ
     SISTEMES NARRATIUS: Registres en diaris / llibres d'actes, Incidents crítics, 
     anecdotari,
     Descripció de mostres, Notes de camp, ..
     SISTEMES CATEGORIALS
     5.TÈCNIQUES D'ANÀLISI EN GRUP
     Grup de discussió, Grup quadriculat, qualificacions i sentiments, Balanç, Quartets,...
     6.TÈCNIQUES QUE ANALITZEN LES RELACIONS DINS DEL GRUP
     Sociograma, Ordit,...
    7.TÈCNIQUES CREATIVES
    Full sobre terra, Collage,...





 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada